Haur eskolan eta lehen hezkuntzan irakurtzen eta
idazten irakasteko, haurrak honetan nola ikasten dutenaren jakintza izatea
beharrezkoa da. Lehen hezkuntzako haurrei gehienetan beraiek irakurri aurretik,
irakurtzen ari diren bitartean eta irakurri ondoren erabili ditzaketen,
irakurketarako zein idazketarako gaitasunak eta estrategiak erakutsi ohi
zaizkie.
Irakurketa aurreko ariketen helburua haurrak irakurri
behar dutenaren inguruan informatzea eta honetarako prestatzea da. Ezagupen
alfabetikoak eta entzumenezkoak garatu, agertuko den hiztegia azaldu etab.
Honetarako teknologia ezberdinen laguntza erabili daiteke, esaterako: software
hezitzailea, liburu digitalak, arbel digitala, testu prozesatzaileak…
Irakurtzen ari diren bitartean egiten dituzten
ariketen helburua, irakurtzen duten bitartean ulertzen dutela baieztatzea da. Altuan
irakurriaz, altuan pentsatuaz, irakurketa gidatu bat burutuaz, irakurketa
bideratua eginez, testu baten inguruan eztabaidatuaz etab. Ariketa ezberdin
hauek burutzeko ondoko teknologiak erabili ohi dira: Software hezitzailea,
bideo narratiboak, liburu elektronikoak, wiki-ak, blog-ak…
Eta irakurri ondorengo ariketen helburua irakurritako
testuaren inguruan egiten den interpretazioa eta ulermena diagnostikatzea da.
Laburpenak eginez, irakurritakoa ikaskideekin elkarbanatuaz, eztabaidatuaz,
ondorioak atereaz etab. lantzen da. Honetarako ondoko teknologiaz baliatzen
dira: bideoak sortzeko softwareak, historiak sortzeko softwareak, bideoak
elkarbanatzeko lekuak, marrazketako softwarea, podcast-a, testu prozesatzailea,
irudiak editatzeko softwarea, blog-ak, wiki-ak…
Esan izan da ongi irakurtzen dutenak ongi idatzi ohi
dutela. Idazketa prozesurako ere ariketak hiru multzotan banaturik ageri
zaizkigu. Idazketa aurreko ariketak, idazten ari diren bitartean burutzeko
ariketak eta idatzi ondorengo ariketak. 3 kategori hauen artean beste bi azpi
kategori agertzen zaizkigu, batetik idazketa konbentzioak eta bestetik idazketa
generoari loturiko ariketak.
Idazketa aurreko ariketen helburua ikasleak idazteko
prestatzea eta idazten hasi aurretik hauen ezagutzak aktibatzea da. Honetarako
ideia zaparrada, kontzeptuen mapa, aurreikuspena, idazketa librea, eskemak
etab. bezalako ariketak burutuz. Hauek egin ahal izateko ondoko teknologia
erabili ohi da: testu prozesatzaileak, mapa kontzeptualak garatzeko softwareak,
arbel digitala, marrazketako softwarea, blog-ak, wiki-ak…
Idazten ari diren bitartean garatzeko ariketen
helburua idazketa etengabe hobetzen doazen idazleak garatzea da. Zirriborroen, berrikuspenen, edizioen, konferentzien eta
kritika edota feedback-aren bidez landu daiteke. Lanketa hauetan ondoko
teknologiak erabili ohi dira: testu prozesatzailea, SubEthaEdit, ipuin
generatzaileak, marrazketa softwarea, bideoak sortzeko softwarea, multimedia
softwarea, podcast-a, software hezitzailea…
Idazketa ondorengo ariketen helburua berriz ikasleei
idatzi dutena partekatzeko, argitaratzeko eta ebaluatzeko aukera ematea da,
partekatuz, argitaratuz, aurkeztuz eta interpretatuz. Ondoko teknologiak
erabiliz burutu daitezke ariketa: testu prozesatzaileak, marrazketa softwarea,
multimedia softwarea, podcast-a, blog-ak, narrazio digitala…
Konbentzio idazketen helburua berriz idazleak testu
irakurterrazak garatu ditzan da, honetarako ortografia, gramatika, puntuazioa,
esaldi eta parrafo idazketa eta hitzekin loturiko ariketak eginez. Ariketak
aurrera eramateko aurrez aipatu ditugun teknologiak erabili daitezke.
Eta azkenik genero idazketaren helburua generoetatik
idaztea litzateke, forma, edukia eta helburua ulertuz. Landu beharreko
generoak: narratzailea, informatiboa, deskriptiboa, laburpena, poesia,
sortzailea…
No hay comentarios:
Publicar un comentario