Hona hemen Informazio eta Komunikaziorako Teknologiak Lehen Hezkuntzan ikasgairako sortu dugun blog-a. Ea gustuko duzuen!!!

domingo, 30 de octubre de 2011

WEB 2.0 IDEIAK, TEKNOLOGIA ETA HEZKUNTZAREN BAITAN DITUEN INPLIKAZIOAK

Erreportaje honetan sei ideia garrantzitsu mamitzen dira, jendeak interaktuatzen duen moduak aldatzen ari direla azaltzen da bertan.
2006an Time aldizkariaren arabera urteko pertsonaia “GU” ginen hau da 2006 a Web berriztatu “bigarren bertsio”, “erabiltzailearentzako  egina” zen Web aren urtea zen WEB 2.0.

Zer nolako erreboluzioa suposatzen du honek? Zein ondorio izango ditu hezkuntzan?

Nori galdetzen diogun kontutan hartzen badugu Web 2.0ak duen islada desberdina da.  Askorentzat  teknologi talde bati egiten diogu erreferentzi: blogak, wikiak….

Hauek denak erraztu egingo ligukete sozialki konektatua egotea, edonork nahi duena erantsi eta editatu bailezake  Erantzun luzeagoa nahiko bagenu korapilatsuagoa litzateke, hau da, ekonomia, teknologia eta gizartearekiko  lotura duten ideia berriei buruz arituko ginateke

Sortzailearen arabera Sir Tim Berners Lee, Web 1.0a jendea konektatzearekin erlazionatuta dago. Web 2.0a blogak eta Wikiak jendea jendearekin erlazioan datza.

Tim O Reilly ren arabera  Web 2.0 ak  ez luke  Web 1.0 aren aurkakoa izan behar, baizik eta bigarrena lehenaren ondorio hobetua izan beharko luke.
Web 2.0 aren zerbitzu/aplikazioari dagokionez esan beharra dago Webean oinarritutako zerbitzu, aplikazioak jada erabiltzen direla hezkuntza arloan (blogak, wikiak, multimedia elkarbanatzeko zerbitzuak…

Aipatzekoa da teknologia berri hauek lehen zeudenen ondorenak direla, hau da, jada dauden zerbitzuak erabiltzen dituela.

Azter ditzagun pixkanaka hezkuntzan erabiltzen direnak:

1)BLOGAK
Terminologia hau Tom Barger ek sortua da.  Funtsean web sinple bat da eta jendeak bere iritziak, informazioa eta egunerokoa jartzen du parrafo motzetan, kronologikoki ordenatuta, berrienetik hasita.
Arazoak ere izan ditzake bere baitan:
1 PERMALINK ak
2 TRACKBACKak
3 BLOGROLLaK

2)WIKIAK
Hau web bat edo talde batek osatzen dute. Sarrera onartua duen edonork idatzi lezake bertan. Wikipedia hobekuntzen lekuko da, talde lanaren ondorio.
Orokorrean funtzio historikoa dute.  Arazoak ere egon daitezke: gaiztakeriak editatzea eta bandalismoa.

3)TAGGING a ETA GIZARTE BOOKMARKINGa
Tag a web toki bati pasahitza eranstea da, helburu digital batekin, bera deskribatzeko
Gizarte bookmarking sistemak ezaugarri amankomun batzuk elkarbanatzen dituzte.

Gaur egun multimedia elkarbanatzea oso erraza da, Youtube (bideoak), Flickr (argazkiak) eta Odeo (podcast ak).
Hau dena posible da kalitate handiko eta nahiko kostu digital baxuko teknologi bitartekariak barne, eskuko kamerak esaterako.

Podcastak audio grabaketak dira, normalki MP3 formatuan (hitzaldi elkarrizketa…) eta ordenagailu nahiz MP3 an entzun  daitezke.

RSSa formatu familia bat da eta honek erabiltzaileari erraztasuna ematen dio, edukiak eguneratzeko…
Hortarako agregatzaile edo elikadura irakurtzailea deituriko herramintak ipini behar dira ordenagailuan

2003an sindikazio sistema berri bat proposatu zen, Atom izenpean, RSS bertsioak zituen arazoak ekiditzeko edo hauek solbatzeko.

Ikusi dugunez  badaude zenbait teknologi zerbitzu Web 2.0 aren kontzeptua azaltzen dutenak, baina era berean ideia berrien, aplikazioen, dauden  zerbitzuak zabaltzen dituzten… en azaltzea ere ematen da.

Web 2.0 ak duen rola hobeto ulertzeko eta bereziki hezkuntzan duen inpaktua ulertzeko, zuzenki edo ez zuzenki  sareari buruzko erreflexioak ikusiko ditugu:

1)     Norbanako produkzioa eta erabiltzaileek sortutako edukiak:

80. hamarkadan gazteek beren fanzine propioak egiten zituzten moduan, oraingo gaztediak klik bat eginaz nahi duena grabatu, ixikitu eta etiketatu dezake.  Azkenaldiko teknologi aurrerapenek hiritarren  aldizkaritzaren edo lekukoaren ekarpenari eman dio bide.

2)     Jendetzaren boterea

Kolektibitatearen jakituriari buruz ari garenean, zein jakituri motari buruz ari  garen jakin behar dugu,.  Informazioa jakituriarekin parekatzen badugu adibide pila azter ditzakegu, abilidade intelektuala eduki eta erakusteari buruz ari bagara, Orduña konplexuagoa da.

Jendetzaren jakituria:

James Surowieckiren liburu baten izenburua da.  Berak hiru arazo mota aurkitzen ditu (kognitiboak, koordinaziokoak eta kooperaziozkoak).  Liburu honek bere sona izan du  Web 2.0 aren inguruko pentsaeran.


Jendetza iturburu gisa, amateurraren igoera.

Interneten inguruan bilduriko jendetzak zenbait arazo espezifiko solbatzean mamitzen du.

Folkosomiak

Norbanakoak norbanako bezala lana egin baina emaitza kolektiboak lortuz

Honela modu berdintsuan gauzak izendatzen dituzten erabiltzaileak taldekatu daitezke  (Tag antzekoak partekatzen dituztenak)

3)     Data eskala epikoan

Informazioaren aro honetan data kantitate pila bat erabiltzen dugu.  Asko beldur dira datafikazioak itoko ote gaituen. Dataren kudeaketak eztabaida asko sortarazten ditu.

4)     Partehartzearen arkitektura

Kontzeptu sutila da hau kolaborazioarekin erlazionatuta eta erabiltzaileek  ortutako edukiei lotuta  Arkitektura parte-hartze moduan hartuta.

Partehartze eta irekiera

Web 2.0 ari buruz eztabaidatzean sustraiak iturburu irekiko softwarean bilatu behar ditugu, aurrerapenean doan komunitatean. erabiltzeko erraztasuna, erreminta erabilerrazak… lagundu dute horretan.

5)     Sarelanaren efektuak, botere legeak eta buztan luzea deiturikoa

Sare-lanaren efektua asko erabilia izan da ekonomi arloan eta zerbitzu erabileraren goranzko balioa deskribatzeko erabiltzen da.
Efektuei hau telekomunikazioarekin erlazionatutako erabiltzaile orori hedatu daiteke.
Internet izanik telekomunikazioaren bihotza software zerbitzu berriak ari dira erabilgarri bilatzen berauek erabiltzearen efektua izugarria baita

Nolako handia da sarelanaren efektua? Metcalfe ren legearen arazoa

Robert Metcalfe (Ethernet aren fundatzailea) delakoak proposatu zuen formula bat telekomunikazio erabiltzailearen balioa neurtzeko honen arabera erabiltzailearen balioaren igoera nri proportzionala da baina karratura nahiz  eta telekomunikazio sare-lanaren kostua linealki igo

1990 urtetik aurrerako hamarkadan, puntucom deituriko lekuak izugarrizko sona izan zuten eta beste zenbaitek ere beren iritzia eman zuten teoria honi buruz

Zein itxura du Web ak? Botere legeen rola

Sare-lanaren efektuak Web 2.0an aurrerapenak ekarri ditu
Balio erantzia du erabiltzaile banakoak zenbat erabiltzen duen zerbitzua, hau da, ez da berdina erabiltzaile bat egun osoa egotea zerbitzua erabiltzen edota denbora gutxi egoten den erabiltzailea. Horretarako logaritmoak azaltzen du
botere legea deritzona, beheraka doan kurba batez ordezkatzen da baina nahiz eta gero eta estuagoa izan infinituraino luzatzen da

Buztan luzea

Chris Anderson en liburu baten izenburua  da eta berak ekonomia eta gizarte inplikazioak duen garrantzia azpimarratzen du. Pixka bat argitzeko, kontzeptua disko salmentekin parekatzen du, nolabait esaten du jendeak gauzarik bitxienak ere erosiko lituzkeela eta diskoen salmenta ez zela sekula zero izango.




Topologiaren inplikazioa

Aurretik  esandako guztiak du inplikazioa Web 2.0 arengan.
Andersonek dioenez, buztan luzea deritzonean fragmentazioak pertsonalizazioan eragina du.  Bigarrenik informazio ingurugiroaz hitz egin genezake, honek guztiak Web 2.0 an izan du bere eragina, komunikatzeko moduetan blogak eta beste erabilera asko baititugu.

Nahiz eta norbanakoak bere erabilera  xumea egin denen artean blogosfera edo handiagoa den sarea nolabait eratzen dugu

6)     Irekitasuna

Web aren irekitasun izaerak, lege aldetik, erregulazio aldetik, politika eta gizarte aldetik bere edukien kontrola eta zuzentasuna bermatzeko ahaleginak ekarri ditu berarekin.

Data ren esposaketa

Pentsa dezakegu Web 2.0 aren inguruan, zenbateko data kantitate erabiltzen den modu estandarizatuan bideratu izan da eta arazoa ez da data bera, baizik
eta bertara iristeko sarrera

TEKNOLOGIA ETA ESTANDARRAK

Web a plataforma modura ikustean datza, lehen erabiltzen zen makinak zuen garrantzia, orain berriz, plataformak ahalbidetzen du dena.

Badaude teknologi multzo batzuk nahiko zabalduak eta  beraien funtzioa orrien erabilera erraztea da.
Soap eta Rest izenekoak arindu eta sinplifikatutako programatzeko modeloak dira.

Mikroformatoak, semi estrukturatuta dagoen informazio semantikoa finkatzeko erabili ohi dituzte. Informazio adizionala ere eskaini dezakete, baita ere API irekiak programatzaileei mekanismoak ematen dizkien modulu multzo  batzuk kudeatu ahal izateko

HEZKUNTZA ETA INSTITUZIO GAUZAK

Eztabaida handiak sortzen ditu hezkuntzan softwareak erabiltzearen inguruan. Batzuentzat abantaila eta beste batzuentzat desabantaila ugari baitakartza

Batzuentzat ez da fidagarria,  besteentzat  ordea bai.

Erakustea eta ikastea

Azterketa asko egin dira sortzen ari diren teknologi berriei buruz. Hezkuntzaren joera teknologiarekin  konparatuz irekiagoa izateko joera hartuz doa.
Goi mailako hezkuntzan kolektiboki komunikazio abilitateetan trebatzeko aukera ematen du zenbait ikerketen arabera.

Hala ere hau guztia eztabaidapean dago eta inplikazioak ditu teknologiaren erabilerak hezkuntzan

1) Gabezia dago ikasleek duten ikasteko modu ezberdinei buruz
2) Web 2.0 ak erremintak ematen baditu arazo teknologikoak solbatzeko
   Nola egin aurre hezkuntzak erronka berriei?
3) Nola eragingo du guzti honek hezkuntzak berak egiten dituen esfortzuei modu kolaboratzaileago batetan lan egiteko?

Ikus dezakegunez galdera asko daude erantzuteko. Inbestigazio arloan ere eragina izan dezake guzti honek.

Hiztegia elkarbanatzeko kolaboratzeko ere baliagarria litzateke

Baita publikazioentzako ere akademikoki hitz egiten eragina izan dezake
Weba baita publikazioen lehen trampaldoa
Liburutegi eta artxibatzea arloetan ere badu eragina.
Teknologi berriek hauei bere erabiltzaileengana modu hobean iristea ahalbidetzen  die

Web a espazio kultural zabala delako memori kulturala kontserbatzeko erreminta ona da
Honek guztiak ondo erregulatua behar du kaosean ez erortzeko

Edukiak nola hartu ere puntu garrantzitsua da faktore asko baitaude  bere baitan

Web 2.0 aren erronkan liburutegi eta bere inguruan lan egin dutenak bakarrik ez daude

Pixkanaka gizarte osoak heldu beharko dio erronka honi, bai artxibatzeari bai beste mila alor inguruan.

ETORKIZUNARI BEGIRA WEB 2.0 AREN ETORKIZUNA

15  urteren buruan Webak izugarrizko aldaketa pairatu du eta  gaur egungo norabideak zer digu?

1) bere sustraietara doala idatzi eta irakurtzeko erreminta bezala
2) parte-hartze eta giza komunitate berri baten aurrean garela
3) Norberak bere historia digitala du (bere artxiboak argazkiak)

Web 2.0 a eta SOA

SOA zerbitzu orientatzaile bat da eta  honek ere baditu bere  aldeko eta ez aldekoak.
Bere aplikazioak  Web 2.0ak dituen gabeziak solbatzen saiatzen da


Etorkizunari begira

Interes handia ari da pizten Web ari inguruko enpresa berriekin etabarrekin

Honek guztiak badu noski eragina hezkuntzan

Eta Web 3.0 a?

Hiru dimentsioko giza sare-lan sistema izango litzateke hau.
Orainartekoari heldu eta hobetuz beti ere

Ondorioa

Ikusi dugunez galdera pila bat daude berrikuntza guzti hauen inguruan erantzun zain.

Gauden egoera honek gogoeta ugari sortzen ditu eta gu ere adi egotea komeni da honen aurrean

Hezkuntzari dagokionez hiru erronka bereziki dakartza:

1) jendetza eta bere boterea
2) erabiltzailea eta berak erabilitako edukiak
3) honen inguruko kultua berria

Web 2.0 aren inguruan sorturiko eragin guztia ongi kudeatzen ikasi behar da denen aldetik bai norbanakoak bai kolektiboki



No hay comentarios:

Publicar un comentario